Min skolehverdag:
Jeg føler ikke at det er noen fag jeg direkte ikke behersker, men det er ingen tvil om at jeg har mer å gå på i samtlige av dem. Fransklæreren min, som har gitt meg en 3er, vil kanskje mene at jeg ikke behersker fransk, mens jeg selv mener at jeg innehar mer kunnskaper og kunne vist til bedre resultater dette året dersom undervisningen hadde vært bedre. Det er ikke min manglende motivasjon eller innsats som har resultert i en halvering av franskkarakteren siden 10. klasse! Akkurat nå føler jeg at jeg kunne gjort det bedre i nesten alle fag, fordi jeg sliter med motivasjonen. Umotiverende lærere, middels trivsel og tildels kjedelig pensum gjør det vanskelig å prestere slik jeg ønsker. Jeg har aldri vært så lite motivert for skolearbeid som dette siste året, og sliter med å bli engasjert. Ved skolestart sist høst var jeg veldig entusiastisk ettersom jeg hadde valgt meg til Sandvika Videregående og gledet meg virkelig til dette. Oppstarten var positiv, og jeg var innstilt på å fortsatt gi jernet på skolen. Noe har skjedd i løpet av det første semesteret, som gjør at det er mye vanskeligere å yte maks. Jeg vet at jeg selv må arbeide mer med fagene før å øke læringsutbyttet, men at mer motiverende lærere også hadde hjulpet. Enkelte lærere burde også effektivisere timene sine mer. Jeg savner et strammere opplegg, hyppigere målinger og tilbakemeldinger. Engelsk- og fransktimene er de som er vanskeligst å få mye ut av. Jeg synes fransktimene mangler struktur og innhold. Engelsktimene kunne vært mer effektive. F.eks. høytlesning av litteratur når elevene leser for hverandre, som vi har brukt mye tid på, gir ihvertfall meg lite utbytte.
Mange lærer sitter med mye kunnskap, men er kanskje ikke like gode til å formidle denne kunnskapen på en engasjerende måte. Den mest effektive og mest spennende undervisningen er det mattelærerne som gir meg. Måten disse lærerne forklarer og underviser på passer meg svært bra, og for første gang synes jeg matematikk er morsomt. Det er tydelig at disse lærerne sitter inne med omfattende kunnskap i tillegg til at de greier å legge fram stoffet på en slik måte at det blir enklest mulig for oss å forstå. Jeg føler at disse lærerne klarer å tilpasse undervisningen til oss.
Til slutt vil jeg si at jeg liker norskundervisningen bedre og bedre fordi jeg klarer å være mer muntlig og aktiv i timene. Jeg synes f.eks. forrige norskdag hvor vi arbeidet med kapittel 12 var svært lærerik og morsom. Å lære noe ganske teoretisk, som å definere ord og begreper i språk, ved hjelp av samarbeid og praktiske oppgaver gjorde det både interessant og lettere å lære stoffet.
Le jour s`en ira.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
2 kommentarer:
Amen! Kunne ikke sagt det bedre selv!
Stine!
Du skriver godt og viser at du kan reflektere over et emne. Jeg synes det er bra at du kommenterer engelskundervisningen. Jeg kommer til å innføre hyppigere testing, men tror ikke ene og alene at dette vil få opp motivasjonen din/deres. Høytlesingen har vært brukt fordi veldig mange sliter med å få med seg innholdet i noveller som vi leser. Dette er en måte å føre alle inn i teksten på som kanskje er kjedelig for de som allerede har fått det med seg. Jeg skal bevisst prøve å legge inn flere praktiske samarbeidsoppgaver i engelsken fremover. Hyppigere tilbakemeldinger er dessverre et problem når du retter 60 elever i nynorsk, hovedmål og engelsk. Det tar lang tid, men det kommer tilbake to innleveringer etter vinterferien.
Når det gjelder bloggen din så er den oversiktlig og velskrevet. Jeg savner en litt bedre utnyttelse av mediet i form av lenker til f.eks. relaterte artikler(som i skoledebatten). Bruk bilder o.l. som er knyttet opp mot temaet du skriver om. Gleder meg til å følge bloggen videre.
MVH,
Rune
Legg inn en kommentar